Metodologie: Historie pojmu, vznik

Z Encyklopedie lingvistiky
Přejít na: navigace, hledání

Metodologie je nauka o metodách, které využívají badatelé k rozvoji poznání. Metodologii jako disciplínu je možné zařadit do oblasti epistemologie, v jejímž rámci se jí zabývá konkrétně filozofie vědy. Cílem metodologie je očistit metody od nahodilých jevů a nekonzistence. Metodologie se snaží vytvořit systém, který by vedl k co nejpřesnějšímu poznání.



Obsah

Historie pojmu, vznik

Zájem o metodologii mezi filozofy a vědci lze systematicky sledovat od renesance, kořeny tohoto oboru však sahají až k antice. Svého vrcholu pak metodologie dosáhla ve 20. století. V každém z těchto období sloužila metodologie jiným účelům. V antice měla představovat snahu o systematizaci lidského vědění a protiklad k mytologii, v renesanci a novověku pak především užitečnou pomůcku pro samotné vědce. Význam metodologie ve 20. století se proměnil spíše v kritiku humanitních oborů než v disciplínu precizující metody, které následně povedou k rozvoji lidského vědění.
(více viz Bacon 1990; Fajkus 2003; Lakatos 1998; Ortega y Gasset 1993; Popper 1997; Wilson 1999)

Antika

Nejvýznamnějším představitelem je pochopitelně Aristoteles, který v rámci kritiky Platóna rehabilitoval empirickou zkušenost a přiřadil jí významnou roli při poznávání světa. Díky induktivně-deduktivní metodě byl pak schopen abstrakcí z empirie vyvodit celé myšlenkové systémy.

Renesance a novověk

V tomto období lze jako jeden z nejvýznamnějších přínosů k metodologii vědy sledovat vznik experimentální metody a využití matematiky k popisu přírodních jevů. Jak v případě experimentální metody Galilea, tak v případě Newtonova matematického popisu přírody je důležitý moment, kdy vědci nejen využívají samotné metody, ale zároveň je reflektují.

Dvacáté století

Ve 20. století se můžeme setkat jak s filozofujícími vědci, tak i s filozofy reflektujícími metody a objevy přírodních vědců. Významným projevem reflexe metodologie ve 20. století je snaha o využití této metodologie ke kritice humanitních oborů. Přírodní vědci měli v první třetině 20. století za sebou již mnoho objevů a nezpochybnitelné zásluhy o zlepšení životní úrovně obyvatel západního světa. Naproti tomu humanitní badatelé jako by stále zůstávali u stejných, po staletí nezodpovězených otázek. Reflexe metod přírodních věd z hlediska hledání principů jejich fungování přinesla objev falzifikace a predikce, ale zároveň i zásadní problémy spojené s poznáním přírodních věd. Šlo především o problém empirické báze nebo paradigmatického pojetí vědy.


Bibliografie

  • Bacon, Francis. 1990. Nové organon. Praha: Svoboda.
  • Fajkus, Břetislav. 2003. Současná filozofie a metodologie vědy. Praha: Filosofia.
  • Lakatos, Imre. 1998. „Science and Pseudoscience.“ In Martin Curd a J.A. Cover (eds.): Philosophy of Science: The Central Issue s. New York: W. W. Norton & Company.
  • Ortega y Gasset, José. 1993. Vzpoura davů. Praha: Naše vojsko.
  • Popper, Karl Raimund. 1997. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh.
  • Popper, Karl Raimund. 2000. Bída historicismu. Praha: Oikoymenh.
  • Wilson, Edward O. 1999. Konsilience – jednota vědění. Praha: Lidové noviny.

Autor hesla


Černík Jan (2014)


Garant hesla


Kateřina Prokopová


Jak citovat heslo „Metodologie“


Jurka Michal. 2014. „Metodologie.“ Encyklopedie lingvistiky, ed. Kateřina Prokopová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje